رانتِ تاج‌زاده به «زبان فارسیِ اصلاح‌طلبی»

سیدمصطفی تاج‌زاده از زندان اوین: "به این ۲۷ دلیل به ائتلاف برد- برد ۹۴ رأی می‌دهم." تاج‌زاده نزد خودش 27 دلیل دارد، اما زبان او برای ساختن 27 دلیل چه اندازه کارایی دارد؟ اهمیت پرسش اینجاست که دلیل 27م سید در راستای پاسداری از زبان فارسی است. اما کدام زبان فارسی؟ زبان فارسیِ اصلاح‌طلبیِ اعتدالیده؟ 

1. "مجلس مستقل" ممکن است و "همراه و یاور دولت" است.
#آیا پس «مجلس» خودبخود شامل «استقلال» نیست؟ آیا «مجلس مستقل» حشو زائد نیست؟ آیا نهاد قانونگذار کارش همکاری با مجریِ قانونِ گذاشته‌شده همان نهاد است؟
2. جنگ بد است. #اگه ببریم یا اگه ببازیم؟ با ما یا با اونا؟ مهره‌های کی تو جنگ باشن، فرق داره یا نه؟ برد و باختش چجوری باشه مهمه یا نه؟ یا همینطوری مطلق و کلی و ازلی ابدی؟!
3. توسعه اقتصادی خوب است. #نفتی یا غیر نفتی؟ رانتی یا غیر رانتی؟ بازار آزادی یا دولتی؟ رفسنجی و کارگزارانی یا احمدی‌نژ و پایدارانی؟
4. تنش با آمریکا بد است. #فقط تا گروگانگیری آبان 57 بَده یا قبلش هم بد بوده؟ از چه نقطه ای به قبل خوبه، از چه نقطه ای به بعد بده؟
5. جنتی بد است، بیت امام خوب است. #هر کی زورمون بهش نمیرسه بده!؟ هر کی نمیره بده؟ آیا هر کی باباش چیزخور بشه خوبه؟ هر کی زور نداره خوبه؟ یا کلا قدرت بده؟
6. "مهندسی انتخابات" و "حرام خواری سیاسی" ضرر دارد. #مثل اینکه به حریف بگیم ضعیف کشی در مسابقه ضرر دارد! مهندسی سیاسی بَده اما فقه سیاسی خوبه؟ با «حرام خواری سیاسی» هنوز سیاست ما عین دیانت ما نیست؟ که بعدش یعنی دیانت ما همان سیاست ما؟
7. حزب وجود دارد. # در زبان فارسیِ اصلاح‌طلبی؟ «حزب» مثلا همین اصلاح طلبی دیگه؟ خودارجاعی دیگه؟ خودارضایی دیگه؟ خودارضاعی دیگه؟
8. نامزدهای پاک دست می توانند وجود داشته باشند. #...امام هم گفت چرا نداریم، همین اصلاح طلبا!؟
9. "مداح درباری" نباید سرنوشت ایرانیان را تعیین کند. #در زبان پساشاهنشاهی هم هنوز نوآوری آن اندازه کم است که زبانِ
اصلاح‌طلبی، برای نقد،  تنها به واژگان شاهنشاهی دراز می شود. مشکل «بِیت» چیست که نمی توانید بنویسید «مداحِ بِیتی؟» دشواری اینجاست که بیت امام هم «بیت» است و هنوز در زبان فارسیِ اصلاح‌طلبیِ سید مقدس است!
10. فضای بسته و پلیسی بشود فضای باز و شاد. #یعنی نیروی انتظامی خودش پارتی گذار بشه! مثلا سردار سرتیپ اشتری فرمانده کل نیرو با اندی و کوروس یه برنامه برن برج میلاد! نهاد نظم بشه نهاد سرگرمی!
11. نقد نهادینه شود. #ایـ.....ن «نهادینه» که گقتی مالِ گفتمان روانشناسی نیست؟!
12. آزادی مطبوعات و اطلاعات (داریم، اما همین که هست) گسترش یابد. #دِ اگه نداشتیم که از زندان اوین نمی شد مانیفست داد! اینا خودش نشونه آزادیه! پس باید آزادی مطبوعات رو کشید به درون زندان‌ها برای زندانیان سیاسی! اما شاید نبودِ زندانی سیاسی در ایران هم به تصدیق حسن و محمدجواد نکته‌ش همینه!
13. خود حصر هم شکسته نشد (نشد،) اما شرایط شکست حصر مساعد شود. #آیا اشیا خودشان شکسته می شوند یا آنها را می شکنند؟ نه وای‌می‌سن با یه ژست اصلاح‌طلبی هی فوت می کنن شاید دمای اطاق دگرگون شد، اشیا خودشون شکستن!
14. فرهنگ شاهنشاهی بد است. #نخست اینکه کمی به معنای فامیلیت فکر کن، آقای تاج‌زاده! دویُمندش، «السلطان ظل الله» خوندی یا نخوندی؟ داشتیم یا نداشتیم؟ گفتن یا نگفتن؟ پس می خوای "هنوز متهم" باشی!

15. باز هم نقد خوب است. #ساختاری یا موردی؟ رادیکال یا دکوری؟ نقد درون حاکمیتی؟ نقد دولتی؟ نقد رانتی؟ نقد هزارفامیلی؟ نقد دسته چاقویی؟
16. اصولگرای عاقل وجود دارد. #مثلا همینا که با اصلاح طلبا هیچ فرقی ندارن دیگه. عقلانیت هم یکی است، آنهم عقلانیت اصلاح طلبی است! و خلاص!
17. باز هم "حرام خواری سیاسی" بد است. #جواب می ده یا نه؟ اومد داره یا نه؟ دین سیاسی چطور؟ چسباندن واژه های دینی به واژه های سیاسی چطور؟
18. نگرش طالبانی بد است، کنسرت موسیقی خوب است. #کلا اصلاح طلبی خوب است، چون تاریخ رکورد و بنیانگذاریِ کنسرتِ موسیقیِ «اسلامی» در جهان مال همین اصلاح طلبای وطنی‌ست.
19. «دلیل نوزده در سایت کلمه نوشته نشده!»
20. استقلال دانشگاه ها وجود دارد، اما تثبیت شود. #تثبیت در گفتمان رنگ سازی یا در گفتمان عکاسی یا در گفتمان متالوژی یا در گفتمان کنسروسازی؟
21. سلطه سپاهیان بر تمام نهادهای کشور بد است. #مگر در میان سپاهیان اصلاح طلب وجود نداره؟ کلا سلطه بد است؟ سلطه فراگیر بد است؟ سلطه فراگیر غیر اصلاح‌طلبانه بد است؟
22. حقوق زنان داریم، بهش حمله شده، دفاع شود. #حقوق زنان داریم یا حقوق زنان اسلامی داریم؟ اسیدپاشی به زنان جزو کدومشونه؟ به کدوم حمله شده، از کدوم باید دفاع کرد؟
23. دخالت نیروی انتظامی در فرهنگ بد است. #انتظامات جزو فرهنگ نیست!؟ همونطو که یه خطِ فارقی میان اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی هست، یک خطِ فارقی هم میان فرهنگ و نهاد انتظام هست!؟ واقعیت در زبان فارسیِ اصلاح‌طلبی پُرِ این خط‌های فارق است!
24. اسلامِ زوری بد است. #هرچیزی زوری باشد بد است، یا زورچپون شدن بد است؟ اگه زور داشته باشی که زور بیاری و بزورونی، زور نکنی بد نیست؟ گذشته از این، اگه اسلام بتونه و بشه که تقسیم شه به زوری و غیر زوری، پس میتونه و میشه که زوروندن هم تقسیم شه به اسلامی و غیراسلامی! پس اگه میشه که بشه گفت اسلام خوب و بد داره، میشه هم گفت که اسلام زوری هم خوب و بد داره، پس زور اسلامی هم خوب بود داره، نیز زور غیراسلامی هم خوب بود داره! حالا که همه چی خوب و بد داره و خوب بود رو میشه همه جا برد و به همه چی زد، پس چرا «اسلام زوریِ بد» هم باز خودش «هرچند بنا به شرایطی که پیش آید و دانی» نشه که بشه که خوب بد داشته باشه؟
25. ترسیم چهره غیردموکراتیک از جمهوری اسلامی بد است. #امکانش یا امتناعش؟ منطقی یا تاریخی؟ نظری یا عملی؟ دیدن‌ش یا نوشن دادن‌ش؟ ساختن‌ش یا افشاکردن‌ش؟ مشارکت در روند تاریخی‌ش یا موقعیت فعلی‌ش؟
26. صدا و سیما ناکارامد است. #سیدُنا... شیره را خورده گفت شیرین است؟
27. زبان فارسی را پاس بداریم. #اگر نشد، اینجوری شوتش کنیم!


اینک پرسش این که آیا براستی این گزاره‌ها، که در نوشتارِ سید هم خیلی نچسب و کلی‌گویی هستند، دلایل مشارکت آدمی همچون تاج‌زاده در «این» «انتخابات» می‌باشند؟ بی‌گمان زندانیان سیاسی قهرمانان ما هستند، اما دیدن خُرد شدن دلایل و زبانشان زیر این اندازه فرسایش زبان فارسی دردآور و دست داشتن آنها در ویرانی بیشتر زبانِ فارسی دردآورتر است. بند 27م سید تنها بندی بود، که یک نقد نارانتی و نادولتی و نافامیلی بر زبان فارسیِ هنوز اصلاح‌طلبیِ می خواست، وگرنه دوستان او نه از چرب کردنش کم می گذارند و نه دشمنانش چیزی از دژگویی برایش کم.

هیچ نظری موجود نیست: