نظریه کوییر نزد محافظه کاران سنتی؛ مخالفت همان موافقت است

چقدر خوب است که فیلسوفان درباری هم اختلاف مهم سکس و جندر، جنسیت بیولوژیک و جنسیت فرهنگی-اجتماعی را اخیرا درک می کنند، حالا گیریم که به سبک خودشان. محی‌الدین بهرام محمدیان٬ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با این اسم طولانی اش گفته "استفاده از زنان معلم در مقاطع ابتدایی برای دانش‌آموزان پسر منجر به رشد گرایش‌های زنانه و رفتارهای «نامتجانس» با جنسیت مردانه در میان این دانش‌آموزان خواهد شد." چقدر خوب است که شما می فهمید که شما می دانید که موافقید و قبول دارید که رفتارهای جنسیتی نُرم های اجتماعی هستند، نه ذاتی انسان. دقیقا به همین دلیل است که دارید به تعبیر خودتان به اصلاح نظام آموزشی که این نُرم ها را به هم میریزد اعتراض می کنید. چقدر خوب است که شما اعتراض می کنید زیرا در اعتراضتان اعتراف می کنید همه بحث های پست مدرن ها و عمو میشل ما را در باره نظریه کوییر. ما یک عمر داشتیم توی سر خودمان می زدیم که شما هم اینها را بفهمید، اما حالا می بینیم که شما خیلی خیلی می فهمید. همانطور که گفتید جنسیت مردانه یک امر قطعی و ذاتی نیست، وگر نه ذات و جوهر که نمی توانست به این سادگی ها که شما و ما اعتقاد داریم اصلن تغییر یابد. زبانم لال کل سیستم افلاطونی-ارسطویی فلسفه اسلامی به باد می رود. بنابراین این شما به نوعی یواشکی و نیمه خودآگاه به جنسیت فرهنگی-اجتماعی جدای از جنسیت بیولوژیک باور دارید، حتی اگر کاملا خودتان ندانید. جنسیت مردانه اصلن جنسیت نرینه ای نیست که بخواهید نگرانش باشید، جنسیت مردانه هم مثل چیزهایی از همین قبیل یک قرارداد اجتماعی نرماتیو است میان ما. مشکل شما این وسط بیشتر مسئله منافع است، به تیشه محافظه کاری تان بر می خورد که چرا عرف و جامعه و فرهنگ دارد عوض می شود. عزیز من تو موجودیتت محصول همین عوض شدن ها و تاریخیت ست، چرا به خودت چرا به قواعد بازی داری اعتراض می کنی؟ فرق ما با هم این است که ما موافق عوض شدن جامعه هستیم و شما مخالف، اما هر دو قبول داریم که جنسیت بیولوژیک خارج از بحث است. به همین راحتی که من می گویم و خرسندم یا به همان سختی که شما می بینید و نگرانید.

هیچ نظری موجود نیست: